برترین بانوی جهان‏

ارزش انسانها مسلماً یکسان نیست، بعضی از مقربترین فرشتگان الهی برترند، و بعضی از درنده ‏ترین حیوانات پائین‏تر، و آنچه به این انسان ارزش می‏دهد بر اساس معرفی قرآن و اسلام همان «علم و ایمان و تقوی و ملکات فاضله انسانی» است.

با توجه به این معیارها بانوی اسلام فاطمه زهرا (س) برترین زنان جهان – در لسان پیامبر(ص) – معرفی شده است.
در روایات فراوانی که در منابع معروف اهل سنت آمده تصریح شده است که فاطمه زهرا(س) افضل زنان جهان بود، آن سخنی است که پیغمبر اکرم‏(ص) آنرا به تعبیرات مختلف بیان فرموده است:
۱- در یک جا می ‏فرماید:
«ان افضل نساء اهل الجنه خدیجه بنت خویلد و فاطمه بن محمد(ص) و مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم»:
«برترین زنان بهشت خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد(ص) و مریم دختر عمران، و آسیه دختر مزاحم است» (همسر فرعون)
۲- در حدیث دیگری می‏خوانیم پیغمبر اکرم‏(ص) در بیماری وفاتش هنگامی که بی تابی فاطمه را مشاهده کرد، فرمود:
«یا فاطمه الاترضین ان تکونی سیده نساء العالمین، و سیده نساء هذه الامه، و سیده نساء المؤمنین»؟:
«ای فاطمه! آیا راضی نیستی که تو برترین بانوی زنان جهان، و بانوی زنان این امت، و بانوی زنان با ایمان باشی؟
در اینجا افضلیت برای فاطمه‏(ع) به صورتی مطلق ذکر شده و نام هیچکس در کنار او مطرح نگردیده است.
۳- در حدیث دیگری نیز از همان حضرت‏(ص) این معنی به صورت مطلق آمده است، در آن هنگام که فاطمه بیمار شده بود و پیامبر(ص) این سخن را به جمعی از اصحاب گفت، آن‏ها پیشنهاد کردند که از بانوی اسلام‏(ع) عیادت کنند.
پیامبر برخاست و با جمعی از یاران به سوی خانه فاطمه‏(ع) آمد، نخست از بیرون خانه صدا زد که دخترم خودت را بپوشان، چون جمعی از یاران به عیادت تو می‏ آیند، و از آنجا لباس دخترش فاطمه‏ (ع) کافی نبود عبای خود را از پشت در به او داد!
پیامبر(ص) و یاران وارد شدند، و بعد از عیادت از خانه بیرون آمدند و رو به یکدیگر کرده و از بیماری فاطمه‏(ع) اظهار تأسف می‏کردند، پیغمبر اکرم‏(ص) رو به آن‏ها کرد و فرمود: «اما انّها سیده النساء یوم القیامه».
بدانید او بانوی تمام زنان در قیامت است.
۴- در تعبیر دیگری که در «صحیح بخاری» معروفترین منبع حدیث اهل سنت – آمده از قول «عایشه» می‏خوانیم:
روزی «فاطمه» (سلام اللّه علیها) نزد پیامبر(ص) آمد، راه رفتنش درست مانند راه رفتن او بود، پیغمبر اکرم‏(ص) فرمود: خوش آمدی دخترم! سپس او را طرف راست و یا چپ خود نشاند، بعد رازی در گوش او گفت، و به دنبال آن فاطمه گریان شد.
من (عایشه) گفتم چرا گریه می‏کنی؟ بار دیگر پیامبر(ص) راز دیگری به او گفت، فاطمه‏(س) خندان شد.
گفتم: من تا امروز شادی که اینچنین با غم نزدیک باشد ندیده بودم، و از علت آن سؤال کردم.
فاطمه‏(س) گفت: من سرّ رسول خدا را فاش نمی کنم، و این مطلب ادامه داشت تا پیامبر(ص) از دنیا رفت، آنگاه سؤال کردم، گفت:
مرتبه اول پیامبر(ص) به من فرمود جبرئیل هر سال یکبار قرآن را بر من عرضه می‏داشت، امسال دوبار عرضه داشت، و من فکر می‏کنم فقط به این دلیل است که اجل من نزدیک شده، و تو اولین کسی خواهی بود که به من ملحق می‏شوی من هنگامی که این سخن را شنیدم گریه کردم.
سپس فرمود:
ام ترضین ان تکونی سیده نساء اهل الجنه و نساء المؤمنین؟!:
«آیا تو راضی نمی شوی که بانوی زنان اهل بهشت یا زنان با ایمان باشی»؟ هنگامی این سخن را شنیدم شاد و خندان شدم.
از بررسی مجموع این احادیث به خوبی روشن می‏شود که اگر در یکجا فاطمه‏(س) یکی از چهار زن بزرگ جهان معرفی شده، هیچ منافاتی با این معنی ندارد که او از میان آن چهار زن برترین آن‏ها است.
شاهد این سخن علاوه بر آنچه از لابلای احادیث گذشته استفاده می‏شد حدیث زیر است:
۵- در کتاب «ذخائر العقبی» از ابن عباس از پیغمبر اکرم‏(ص) چنین نقل شده است:
«اربع نسوه سیدات سادات عالمهن: مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد(ص) و افضلهن عالما فاطمه(ع)».
«چهار زن بانوی بانوان جهان خود بودند: مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم و خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد(ص) و از همه آن‏ها برتر فاطمه‏(س) بود.
تعبیر به «افضلیت» مسایل زیادی را در بردارد، و بیانگر مقام علمی و تقوی و ایثار و فداکاری و سایر ملکات فاضله است.
قرآن صریحا می‏گوید: مریم با فرشتگان سخن می‏گفت و آن‏ها نیز با او سخن می‏گفتند (آل عمران / ۴۲و۴۳ و آیات آغاز سوره مریم).
و نیز می‏گوید: برای مریم غذای بهشتی در کنار محرابش حاضر می‏شد (آل عمران آیه ۳۷).
و نیز می‏گوید: مریم «صدیقه» بود (مائده/۷۵).
و مقامات دیگری برای او، و زنان بزرگی مانند آسیه بیان می‏کند، پیغمبر اکرم‏(ص) نیز مقامات بزرگی برای خدیجه بیان فرموده.
روایات فوق یعنی روایات افضلیت فاطمه‏(س) همه این افتخارات و افزون بر آن را برای بانوی اسلام فاطمه زهرا(س) اثبات می‏کند.